Psaní závěrečné práce
Ať již jde o bakalářskou nebo diplomovou práci, tyto kroky vám usnadní její vypracování:
- Čtení: Pravidelně čtěte a pracujte se zdroji. I čtení je práce na závěrečné práci. Dbejte na efektivní práci se zdroji – napište si shrnutí každého textu, vypisujte si klíčová slova, shromažďujte nápady na výzkumné otázky.
- Komentovaná osnova: Vytvořte si osnovu práce a již nikdy nebudete mít problém s prázdnou stránkou. Navíc udržíte konzistenci práce a návaznost jednotlivých témat. Pro vytvoření komentované osnovy můžete využít pracovní listy (komentovana-osnova-pracovni-listy) od dr. Niny Wančové.
- S praktickou částí začněte ve chvíli, kdy máte teoretickou část, protože výzkum by ml být formulován s ohledem na aktuální stav poznání.
- Inspirace pro výzkumné metody: Connaway, L, Radford, M, & Connaway, L 2017, Research Methods In Library And Information Science, 6Th Edition, Santa Barbara, California: Libraries Unlimited je dostupná prostřednictvím UKAZ a EBSCO: eBooks.
- Pro inspiraci se podívejte na dobře hodnocené práce v repozitáři závěrečných prací, kam bude po obhajobě umístěna i vaše práce.
Formální náležitosti
Každou závěrečnou práci je nutné připravit v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími dokumenty. Tím nejdůležitějším je Opatření děkana č. 18/2016. Pro vás je důležitá hlavně Část I. Bakalářské a diplomové práce (s. 7 – 11). Formální doporučení pro vypracování, včetně vzorové šablony, shrnují stránky studijního oddělení FF UK. Řiďte se prosím doporučeními, nikoliv uveřejněnou šablonou, která je v některých bodech zavádějící.
Kromě všech náležitostí platných na FF UK máme je specifické požadavky ÚISK. Zde jsou uvedeny formální náležitosti, rozsah, obsahové členění i jak má vypadat titulní list.
Podmínky pro rigorózní práce jsou uvedeny zde.
Hodnocení závěrečných prací
Práci můžete obhájit za 1 (výborně, 83-100 bodů), 2 (velmi dobře, 82-66 bodů) nebo 3 (dobře, 65-50 bodů). Na závěrečnou práci dostanete 2 posudky. Jeden píše vedoucí práce, druhý oponent či oponentka. Pokud jste měli k práci ještě konzultanta či konzultantku, dostanete posudky tři. Za každou práci můžete dostat max. 100, přičemž 70 bodů udělujeme za obsah a 30 bodu za formu. Práce je hodnocena pomocí tabulky a součástí posudku je slovní hodnocení a otázky či témata k obhajobě. Podrobně jsou kategorie hodnocení uvedeny ve formuláři. Doporučujeme se s formulářem seznámit, díky tomu si lépe uvědomíte, jak má práce vypadat a co jsou vlastnoti, které má dobrá práce mít.
Formulář pro posudky závěrečných prací: posudek-BP-DP-final
Odevzdání závěrečné práce
Odevzdání: Práce se odevzdává v SISu a elektronicky. Fyzický výtisk se již neodevzdává. Vytisknutou práci v kroužkové vazbě prosím přineste na obhajobu pro komisi (předložená práce musí být shodná s odevzdanou elektronickou verzí). Odevzdává se:
- Řešení práce (jádro samotné práce vč. literatury)
- Přílohy k práci zvlášť
- Abstrakt v českém jazyce zvlášť
- Abstrakt v anglickém jazyce
- Pokud potřebujete přidat k práci další materiály (např. zdrojová data nebo audiovizuální materiály), kontaktujte ředitelku ústavu
Formát: Kvůli archivaci odevzdávejte práci ve formátu PDF/A-1a nebo PDF/A-2u (viz opatření rektora 13/2017v článku 5). Výjimkou mohou být přílohy práce. Pozor, bohužel jde často o formáty, které standardní nástroje jako MS Word 2007 nebo Google Docs neumí vytvořit. SIS automaticky kontroluje správnost formátu, proto nenechávejte vložení práce do systému na poslední chvíli, je možné, že budete muset upravit formátování. Jak práci naformátovat najdete v těchto návodech.
Obhajoba práce
Obhajoba trvá 30 minut a má předem danou strukturu:
- Představení práce: Student/ka během 10 minut představí svou práci. Řekněte komisi, čím jste se zabývali, co jste dělali v praktické části a seznamte je s hlavními výsledky. Doporučujeme si toto představení dobře strukturovat a vyzkoušet si ho, ať dodržíte čas a řeknete vše podstatné. Můžete mít při ruce poznámky. Při obhajobě DP si připravte prezentaci v pptx. Prezentaci v je zapotřebí zaslat mailem nejpozději týden před termínem obhajoby koordinátorce závěrečných prací Kláře Foglarové (klara.foglarova@ff.cuni.cz).
- Posudky: Ke každé práci vypracuje posudek vedoucí a je vám přidělen oponent nebo oponentka, které se představí po první části obhajoby. Posudky jsou nahrány do SISu nejpozději týden před obhajobou a o nahrání posudku vám přijde automatická notifikace e-mailem. Posudky mají dvě části – bodové hodnocení od 0-100 a slovní hodnocení práce. Posudky si pečlivě projděte a připravte si reakce na výtky a odpovědi na otázky, pokud je oponent nebo vedoucí napíší do posudku. Na posudky nereagujte při představení práce.
- Vyjádření studenta/ky na posudky: Reakce na posudky mají být věcné a dobře se na ně připravte. Přiznejte chybu, ale zdůvodněte ji, přijďte s návrhem, jak by se to dalo případně řešit. Poraďte se se svým/svou vedoucí, jak je nejlepší reagovat. Postupně zodpovězte otázky, nezabíhejte do zbytečných detailů, ať se obhajoba stihne ve vyhrazeném čase.
- Diskuse: Po těchto prvních třech bodech nastává všeobecná diskuse, do které se často zapojují i ostatní členové a členky komise, kteří nebyli ani vedoucí či oponenti. Otázky často směřují k tomu, kam jde téma dále rozvíjet nebo se řeší výzkum a nejzajímavější zjištění.
- Hodnocení: Po diskusi budete vyzvání, aby jste na chvíli odešli mimo místnost. Komise se poradí – při hodnocení bere v potaz jak navržené známky z posudků, tak i průběh obhajoby. To, jak jste byli připravení, jak jste dokázali práci prezentovat a jak jste zareagovali na posudky ovlivňuje výslednou známku ať pozitivně, tak negativně. Zvláště když posudky navrhují jiné hodnocení, můžete díky dobré obhajobě odejít s lepší známkou. Po poradě vás komise zavolá zpět a řekne vám výslednou známku.