Studium na vysoké škole je důležitá životní etapa. Přináší často dosud nepoznanou svobodu a rozšiřuje obzory. Studium však nemusí být snadné a můžete se potýkat s řadou potíží a překážek. Byla by škoda, kdyby vám potíže neumožnily studium dokončit. Proto si, jak ÚISK, tak univerzita i fakulta uvědomuje nutnost podpory studentů a nabízí řadu podpůrných aktivit.
Koučování probíhá formou individuálních konzultací, obvyklá délka konzultace je 50 minut až hodina. Různé životní situace přinášejí i různá témata k řešení, některá se dají uspokojivě zvládnout během jedné konzultace. Častěji se však jedná o dlouhodobější proces a první konzultace teprve pomůže zaměřit pozornost na konkrétní téma. Kolik času bude třeba věnovat práci na tématu a dílčích cílech je individuální. Z dlouhodobého hlediska koučink rozvíjí tvořivý přístup, neschematické zacházení s realitou a respekt k individualitě druhých, i té vlastní.
Cíl, situaci, projekt, na kterém chcete pracovat, si volíte sami, podle svých potřeb. Může přijít s hotovým cílem, ale vymezení cíle může být i podstatnou částí procesu koučování. Koučování většinou probíhá formou rozhovoru s využitím specifických otázek. Důležitými charakteristikami vztahu mezi klientem a koučem jsou důvěra, respekt a rovnocennost.
Informace o studijním koučování a možnost se přihlásit získáte v centru UK Carolina. Řídíme se Etickým kodexem pracovníků VŠ poraden a děláme vše pro to, aby naše služby a komunikace byly vždy v souladu s těmito pravidly.
![]() Mgr. et Mgr. Pavla Špondrová Ombudsmanka FF UK nám. Jana Palacha 2, 110 00 Praha 1 |
Ombudsman/ka je neutrální nebo nestranný pracovník na fakultě. Poskytuje důvěrnou a neformální pomoc zástupcům akademické obce (studentům i zaměstnancům) v různých otázkách a problémech. Může fungovat jako mediátor/ka v konfliktních situacích. Kancelář ombudsman/ky funguje nezávisle a nemá žádné formální rozhodovací pravomoci ani disciplinární odpovědnost. Ombudsman/ka nevystupuje jako obhájce ve sporu, spíše usiluje o spravedlivý proces a zdravé řešení konfliktů na půdě fakulty. Usnadňuje komunikaci, aby pomohl/a všem stranám dosáhnout vzájemně uspokojivých řešení.
Na FF UK se věnuje i vzdělávání a prevenci v oblasti ochrany před nevhodným jednáním a chováním a je jednou z kontaktních osob, které lze oslovit přes aplikaci Nenech to být.
|
Následující informace jsou určeny, jak studentům, tak pedagogům. Cílem následujících informací je zvýšit povědomí o podpoře pro studenty. A pomoci vyučujícím lépe se studenty se speciálními potřebami (SP) pracovat, nastavit na ÚISKu základ, jak o tématu SP komunikovat.
V případě, že máte potíže se studiem nebo jste čerpali modifikace vzdělávání na střední škole (popř. využili modifikace maturitní zkoušky), je dobré zvážit oficiální uznání vašich potíží a stát se studentem se speciálními potřebami (SP). Jak poznám, že bych se mohl/a stát studentem/kou s SP? Odpovězte si na otázky:
Stát se studentem s SP není známka selhání. Je to způsob, jak se postavit svým potížím čelem, přiznat si je a pracovat na sobě. Zařazením do kategorie studentů s SP získáte:
Pro zařazení do registru SP je nutné předložit odbornou zprávu, kterou vydalo poradenské pracoviště (Pedagogicko-psychologická poradna, Speciálně pedagogické centrum) a není starší než 2 roky. Při přetrvávajících problémech ze střední školy a na základě úpravy maturitní zkoušky můžete být uznáni jako student/ka s SP. V případě, že jste nebyli v minulosti diagnostikování, podstoupíte tzv. funkční diagnostiku. Jejím cílem je zjistit míru obtíží a navrhnout účelnou takovou modifikaci ve studiu, která bude účelná. Posudek je možné v průběhu studia aktualizovat dle aktuálních potřeb studenta.
Kontakty a podrobnosti o zhotovení funkční diagnostiky na úrovni univerzity: https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-133.html
Kontakty a podrobnosti o zhotovení funkční diagnostiky na úrovni univerzity: https://www.ff.cuni.cz/studium/informace-pro-studenty-se-specialnimi-potrebami/
Poradenské centrum FF UK v Hybernské: https://poradenskecentrum.ff.cuni.cz/
Být studentem/kou s SP nemusí být snadné. Můžete se potkávat s různými reakcemi okolí a to jak od ostatních studentů, tak vyučujících. Pocit zvládání či naopak selhávání se může měnit s tím, jak přicházejí povinnosti, jak se blíží zkouškové období nebo důležité milníky během studia. Pokud nepotřebujete využívat kompenzačních strategií, je to v pořádku. Vždy byste však měli informovat vyučujícího o vašich obtížích, a to na začátku semestru a transparentně a otevřeně řekněte, co by vám pomohlo. Vyučující mohou hůře reagovat, pokud se o SP dozví až před zkouškou a mohou to považovat za účelové. Pokud o vašich obtížích vědí již od začátku, mohou lépe přizpůsobit výuku a předejdete tím problémům v budoucnu. Základem transparentní komunikace je:
Poruchy učení jsou relativně časté, SPU má cca 10 % populace. V klasické třídě na základní škole jsou takoví žáci 2, takže na VŠ jich vlastně není tolik, jak se může zdát. Mezi typické poruchy SPU patří: dyslexie (nejvíce probádaná), dysgrafie, dyskalkulie. Poruchy a potíže se projevují různě u různých studentů v různých předmětech – jiné dopady má např. dysgrafie v zeměpise, češtině, či matematice. Poruchy učení nesouvisí s intelektem a předpoklady ke studiu, nicméně mívají velký dopad na sebevědomí studenta a tedy na jeho schopnost studovat. Objevují se i případy, kdy student dobře kompenzoval své obtíže v nižších stupních studia a na SPU se přijde až na vysoké škole.
Ačkoli jsou projevy individuální a potřeby jednotlivých studentů také, úpravy a modifikace pro studium jsou relativně normované. Modifikace se týkají studia a zkoušek. Mezi typické modifikace studia patři např. poskytování prezentací, studijní asistence, služba kopírování, elektronické materiály ke studiu, individuální studijní plán. U závěrečných zkoušek je často doporučováno např. navýšení časového limitu, možnost písemné přípravy u ústní zkoušky, písemné zadání otázek ke zkoušce, tolerance úpravy písma a nepřesného zápisu slov, kombinace písemného zkoušení a ústního doptávání. Doporučení, která zavést do výuky studentů s SP a SPU:
Kromě SPU samozřejmě existuje další řada problémů, které mohou nastat. Pokud se nacházíte v obtížné životní situaci nebo máte pocit, že je vaše dokončení studia ohroženo, určitě hledejte pomoc. Ta totiž existuje. Pro finanční potíže potíže se nabízí sociální či ubytovací stipendia. Pro řešení psychických problémů je k dispozici zdarma psychologické poradenství. Někdy však pomůže kontakt s jinými studenty a sdílení svých problémů – v nabídce jsou peer programy nebo podpůrné skupiny, kde se scházejí např. studenti rodiče nebo ti, kteří se vrátili do studia ve vyšším věku. Máte-li problémy se studiem jako takovým, jeho organizacím a zvládáním jednotlivých úkolů, pomůže vám nácvik studijních strategií, kde vám pomohou poznat a vylepšit váš učební styl. Dále je tu dlouhodobý podpůrný kurz Akademický inkubátor: čtení, psaní, disciplína, který pomáhá zvládnout nejistota plynoucí z přechodu ze SŠ nebo nabýt zkušenosti při opakovaném selhání při studiu. Poradenské centrum také nabízí právní a sociální poradenství. Více informací o jednotlivých službách najdete na webu Poradenského centra a centru Carolina.
Zdroje obrázků: Pixabay.com