V rámci prakticky zaměřeného povinného předmětu „Informační a knihovnické služby“ studenti 3. ročníku řeší zajímavé, multidisciplinární projekty s tematikou informační vědy a knihovnictví. Zde jsou k nahlédnutí výstupy jejich práce. Projekty vypracovávají v týmech až o 4 studentech, konzultují s vedoucím pedagogem, s garantem předmětu a člověkem z praxe.
Snažíme se, aby projekty reflektovaly skutečné potřeby institucí a jejich pracovníků a byly opravdu využívány. Předmět patří sice k náročnějším, ale studenti získají řadu užitečných dovedností a zkušeností využitelných i po skončení studia. V projektech propojují teorii z ostatních předmětů s praxí.
Nina Wančová, garantka předmětu
Studentky se zapojily do projektu Naučit se učit. Vedly čtyři setkání se studenty a studentkami Gymnázia Botičská v Praze. Dále také vytvořily pracovní listy, které středoškolákům pomohou při přípravě odborné závěrečné práce.
Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. je organizace, která podporuje kvalitní umělecké projekty a provozuje také knihovnu. V rámci projektu studentky analyzovaly stávající fungování knihovny a navrhly její možné směřování a koncepci do budoucna.
V loňském akademickém roce jsme kvůli pandemii vytvřoili online přípravný kurz k přijímacímu řízení pro zájemce o studium u nás. Vznikl tak solidní základ, který tým letos doplnil o tři videa. V prvním z nich prezentují ÚISK, v dalších dvou se zaměřují na vyučované předměty a to jak v povinném základu, tak ve výběrovkách. Videa jsou ke shlédnutí na našem YouTube kanále.
Ústav pro studium totalitních režimů v rámci projektu NAKI II vyvýjí vzdělávací aplikaci přibližující sbírku zaniklého Muzea dělnického hnutí. Studentský tým se v rámci projektu stal prvouživateli aplikace, která stojí na principu mapy, zohlednil pravidla UX designu a dal tvůrcům důležitou zpětnou vazbu.
Studentský tým zrealizoval výzkumný projekt, ve kterém se zaměřil na zjištění zkušeností a postojů dospělých online návštěvníků a uživatelů seniorského věku ke dvěma různým virtuálním výstavám. Virtuální výstavy byly vytvořeny v českém open source nástroji INDIHU Exhibition. Výsledky kvalitativního šetření poslouží týmu INDIHU v dalším rozvoji aplikace.
ÚISK je zapojený do grantového projektu Technologické agentury ČR a společně s neziskovou organizací a firmou 3dsence vytváří muzejní expozice o dějinách 20. století pro Instituty Paměti národa. Studentky navázaly na práci studentů z našeho magisterského programu Studia nových médií a dále rozpracovaly deskovou hru Plakát, která hráčům přiblíží období normalizace.
Institut Bohuslava Martinů se zaměřuje na komplexní obraz hudebního skaladatele. Věnuje se také vědeckému zkoumání a pro badatele provozuje online databázi a katalog knihovny. Studentky v projektu zrevidovaly databázi a katalog a vytvořily video návod, díky kterému bude práce badatelů snazší.
Webová prezentace je velmi důležitá, ale zastarává. Právě na uživatelské testování i technickou funkčnost webových stránek našeho navazujíího oboru Studia nových médií se zaměřil studentský tým. Jejich důkladná zpětná vazba a výzkum mezi uživateli pro nás bude oporou v redesignu webu.
Mít jasně formulované poslání je pro paměťové instituce velmi důležité. V individuálním projektu řešitelka projektu navázala na loňskou rešerši a doplnila databázi o další muzea a jejich vize. Práce poslouží pro vědecké účely.
Středoškoláci často tápou v široké nabídce vysokoškolského studia a nevědí, co si pod studiem představit. Cílem projektu bylo navrhnout obsah propagační akce a zrealizovat ji v 6 různých pražských středních školách. Cílem je zaujmout středoškolské studenty, prezentovat zajímavé projekty a ukázat šíři oboru. Kvůli situaci s onemocněním COVID-19 studentky hledají možnost, jak tour realizovat online.
Projekt realizovaly: Pivoňková Jana, Eliášková Martina, Landrgottová Anna
Vedoucí týmu: Adéla Jarolímková, Ph.D.
V České republice vznikla v roce 2019 pracovní skupinka pro udržitelnost v knihovnách. Cílem projektu je seznámit se standardy zelených knihoven a zrealizovat případovou studii. Studie popíše fungování a služby zadané knihovny s ohledem na tzv. zelené knihovnictví. Pro projekt byla vybrána knihovna v Berouně.
Projekt realizovaly: Černá Marie, Škurková Adéla, Štolbová Kristýna
Vedoucí týmu: Michal Hokynek
Knihovnictví a informační věda má na FF UK už sedmdesátiletou tradici. K 65 letům byla uspořádána výstava, letos jsme byli osloveni časopisem Knihovna plus, abychom napsali k výročí článek. Cílem projektu je shromáždit prameny k historii, archiválie dostupných na ústavu a od pamětníků a napsat článek.
Projekt realizovaly: Špínová Aneta, Zajíčková Ivona, Dorážková Lucie, Čížková Zdeňka
Vedoucí týmu: Adéla Jarolímková, Ph.D.
Právě vznikají Instituty Paměti národa, kde nebude chybět ani muzeum. Muzeum vychází z digitální sbírky pamětníků “Paměť národa”. Studenti zjišťovali, co návštěvníci opravdu chtějí, jaká jsou jejich očekávání, oblasti zájmu, motivace pro návštěvu muzea a znalosti včetně chybných konceptů spojovaných s prezentovanými tématy. Získali odpovědi více než 800 respondentů.
Poster: Muzea pod lupou návštěvníků
Projekt realizovali: Flejberková Eliška, Kersch Filip, Najmanová Anna, Kasalová Daniela, Kazmirowská Tereza
Vedoucí týmu: Mgr. Nina Wančová
Udržitelnost bývá často spojována pouze s tématy životního prostředí, ale je možné na něj nahlížet mnohem šířeji. Původním cílem projektu byla komplexní příprava konference na téma udržitelnosti v knihovnách. Nicméně kvůli situaci s onemocněním COVI-19 musely být řešitelky mnohem kreativnější a vymyslet alternativní formáty, které konferenci nahradí.
Poster: Udžitelnost a knihovny
Projekt realizovaly: Pitašová Barbora, Gregušková Zuzana, Bošková Milena
Vedoucí týmu: M.A. Kateřina Nekolová, Ph.D.
Jedinou možností, jak letos realizovat tradiční přípravný kurz pro pro zájemce o studium na ÚISK je realizovat ho online. Online kurz umožní budoucím studentům ÚISK lépe se připravit na přijímací řízení, seznámit se s oborem a zjistit, jak to na vysoké škole chodí. V projektu byl vytvořen kurz na univerzitní platformě Moodle.
Poster: Přípravný kurz pro ÚISK
Projekt realizovaly: Stará Tereza, Kavanová Alžběta, Vašáková Barbora Ráchel
Vedoucí týmu: Mgr. Nina Wančová
Informační technologie proměňují způsob, jakým lidé vyhledávají a zpracovávají informace z nejrůznějších oblastí svého života od vztahů, přes pracovní a volnočasové otázky i spiritualitu. Cílem projektu bylo zjistit, jak lidé využívají současné technologie k uspokojování svých náboženských a spirituálních potřeb, jaké technologie k tomu využívají.
Poster: Křesťanství, ICT a pandemie
Projekt realizovali: Brejchová Illyria, Blažek Vladimír, Holý Mikuláš, Bejdáková Kristýna, Chrappová Erika, Kiková Lenka
Vedoucí týmu: PhDr. Helena Lipková, Ph.D.
Cílem individuálního projektu je najít a zkompletovat údaje, které mají muzea na svých webech nebo ve veřejně dostupných výročních zprávách, kde formulují svoje poslání a vizi. Vize je důležitá pro realizaci všech muzejních projektů a pro evaluaci. V rámci projektu vznikla databáze 50 muzeí a jejich vizí.
Projekt realizovala: Věra Hojdarová
Vedoucí: Mgr. Nina Wančová
Během studia na VŠ se studenti mohou potkat s řadou problémů. Nemusí být na řešení sami, mnoho služeb nabízí i fakulta, případně univerzita. Obsahem projektu je kvalitativní sondáž mezi studenty s cílem zjistit, kde by hledali pomoc, zda znají Poradenské centrum FF UK a jak se jim líbí propagace na webových stránkách.
Poster: Poradenské centrum Hybernská
Projekt realizovaly: Natálie Kudriová, Valerie Rose Pálková, Šárka Kymplová
Vedoucí týmu: Mgr. Nina Wančová
Jen málo osobností ovlivnilo tak zásadním způsobem dějiny lidstva a vývoj civilizace jako vynálezce knihtisku Johann Gutenberg, o jehož životě se většinou v encyklopediích mnoho nepíše. Cílem projektu bylo vytvoření interaktivní přednášky pro žáky 6.–9. tříd ZŠ v rámci dětské univerzity FF UK Hledá se Sofie.
Poster: Gutenberg na návštěvě u dětí
Projekt realizovaly: Fajkusová Lucie, Andršová Markéta, Myslivec Prokop
Vedoucí týmu: PhDr. Veronika Sladká
Senioři jsou jednou z nejvýraznějších cílových skupin uživatelů knihoven. Obsahem projektu bylo zmapovat aktivity Městské knihovny v Praze pro seniory a zjistit, jaká je nabídka aktivit a služeb pro seniory. Studenti zjišťovali názory knihovníků, seniorů a podívali se i do zahraničí.
Projekt realizovali: Kudláček Lukáš, Fournial Monika, Melmuková Martina
Vedoucí týmu: pracovník Městské knihovny Praha Jakub Rychtar
Cílem projektu bylo představit dětským čtenářům knihovnu z jiného pohledu a umožnit dětem, aby knihovnu zažily nejen jako místo pro půjčování knih. Projekt vznikal pro Dětskou univerzitu. Během akce se děti formou her seznámí s hrozbami, které knížky mohou ničit (oheň, voda, roztoči, cenzura, nedbalé zacházení). Edukace je tak spojena s hrou.
Projekt realizovaly: Jana Pivoňková, Martina Eliášková, Štěpánka Filipová, Eliška Rudová
Vedoucí pedagog: Mgr. Nina Wančová
Dětská univerzita by ráda vyzkoušela nový formát, který by mohla nabídnout školám. Proto studentky vypracovaly a zrealizovaly 90 minut dlouho přednášku proloženou kvízy, diskusemi a jinými interaktivními prvky. Cílem akce je upozornit děti na úskalí internetu a dát jim podněty, jak se online chovat lépe a bezpečněji.
Projekt realizovaly: Sára Bezovodová, Kateřina Suchá, Anežka Hegerová, Ivana Syrovátková
Vedoucí pedagog: Mgr. Nina Wančová
V rámci péče o seniory v domově Sue Ryder vzniká biografická kniha, která představuje život klientů. Studentky se během projektu podílely na zlepšení vzhledu knih a zaučení pracovnice domova, která knihu vytváří. V projektu bylo důležité respektovat schopnosti i technologické vybavení pracovnice domova.
Projekt realizovaly: Patricie Slaničková, Dominika Růžičková, Libuše Šímová
Vedoucí pedagog: Mgr. Sandra Ort Feyglová
Výstupem prvního projektu byl seznam a ukázky funkcionalit e-časopisů. Druhý projekt navrhl uživatelské rozhraní nového e-časopisu. Při jeho tvorbě studenti vyšli z aktuálních webových stránek. Úzká spolupráce obou týmů byla nutností i výhodou kvůli sdílení názorů a nápadů.
Projekty realizovali: Eliáš Bartoloměj, Gruntorád Tomáš, Jůnová Sabina; Tomáš Havran, Jana Hecová, Iveta Peterčáková
Vedoucí pedagog: Mgr. Michal Novák
Práci s personami, návrh uživatelského testování a jeho realizaci si vyzkoušely dva týmy. První z nich se zaměřil na českou verzi webu, druhý na anglickou. Informace, které formulovali do závěrečné zprávy, poslouží pracovníkům Institutu pro vylepšení a optimalizaci webových stránek.
Projekty realizovali: Mikkonen Aleksi, Petr Holubetz, Dominika Koubková; Soňa Veselá, Josefina Panenková, Lydie Franka Bartošová
Vedoucí pedagog: Helena Lipková, PhD.
Tzv. kazuistiky jsou reálné případy skutečných pacientů, u kterých průběh léčení, diagnostika a vyústění má silný výukový potenciál. Každá ze tří skupin se ponořila hluboko do jádra případu a zpracovala formou interaktivní prezentace užitečnou a atraktivní výukovou pomůcku.
Projekty realizovali: Petra Vojtěchovská, Martina Horálková, Ludvík Steiner, Marek Kubašta; Martin Flohr, Markéta Charvátová, Zuzana Bohatová, Michaela Stará; Vít Švejda, Anna Doušová, Kristýna Dufková
Vedoucí pedagog: MUDr. Jana Šeblová, Ph.D.
Závěrečná prezentace projektu (tým Studené nohy)
Závěrečná prezentace projektu (tým Psychosomatická pacientka)
Ústav informačních studií a knihovnictví je zapojen do víceleté mezinárodní studie, kterou vede University of Illionis v Urbana-Champaign. Studie je zaměřená na zjištění, jak a kde získávají lidé pomoc s používáním technologií. Studenti provedli podle standardizované metodiky 8 kvalitativních rozhovorů.
Projekt realizovali: Ondřej Malý, Anna Valentová
Vedoucí pedagog: Adéla Jarolímková, Ph.D.
Vzdělávací projekt s technicko-historickým námětem vypracoval tým pro žáky 3.-5. tříd, kteří se účastní Dětské univerzity. Design dětské akce s sebou nese mnohá úskalí, proto součástí projektu bylo i testování obsahu.
Projekt realizovali: Tomáš Vrba, Jindřich Douša, Kristýna Kimplová, Tereza Horalová
Vedoucí pedagog: Mgr. Nina Wančová