Pravidla a pokyny pro používání AI studenty

Úvod

AI nástroje vám mohou pomoci ve studiu, nicméně nezapomínejte na to, že cílem vašeho studia je rozvoj tvůrčího a kritického myšlení, které jsou klíčové pro váš úspěch ve studiu i v životě. Mějte na paměti, že je třeba si osvojit schopnost:

  • formulovat hypotézy,
  • provádět analýzy a interpretace,
  • zdůvodňovat závěry,
  • aplikovat teorii při praktickém výzkumu v našem oboru,
  • vyhledávat a používat různorodé informační zdroje,
  • kriticky o nich přemýšlet.

AI je a bude běžnou součástí studia, výzkumu i profesní praxe. Naučte se proto zásady efektivního a správného používání AI a sdílejte mezi sebou příklady dobré praxe.

Obecné principy používání AI

Základní principy pro etické a přínosné používání AI v akademickém prostředí jsou následující:

1.       ETICKÉ CHOVÁNÍ

Používejte AI nástroje v souladu s akademickou a osobní morálkou a chovejte se eticky – citujte, buďte objektivní, respektujte intelektuální vlastnictví a autorská práva.

2.       TRANSPARENTNOST

Buďte upřímní a transparentně komunikujte s vyučujícími o používání AI nástrojů. Respektujte jejich rozhodnutí, pokud vám AI nástroje nedoporučí. Každá práce, kterou odevzdáte, musí obsahovat Deklaraci použití AI.

3.       KRITICKÉ ZHODNOCENÍ

Vždy pečlivě zkontrolujte a kriticky zhodnoťte výstup vytvořený AI, abyste zajistili jeho spolehlivost, přesnost a relevantnost v kontextu vlastní práce. Výstupy vygenerované nástroji AI mohou být zavádějící, chybné, založené na stereotypech či předsudcích, anebo diskriminační.

4.       ODPOVĚDNOST

Pamatujte, že za využití výstupů AI jste vždy zodpovědní vy jako autoři či autorky práce. Pokud AI vytvoří zavádějící nebo zcela vymyšlený obsah, autory tohoto obsahu budete vy, pokud jej do své práce vložíte.

5.       BEZPEČNOST

Při využívání nástrojů AI souhlasíte s podmínkami použití, které stanovil poskytovatel. Pokud poskytnete nástrojům AI osobní údaje nebo citlivé informace, pamatujte, že se mohou dostat k nepovolaným osobám a být zneužity.

(Výše uvedený text je upravenou verzí Doporučení studentům pro práci s nástroji AI Univerzity Karlovy.)

Úrovně použití AI

Výše uvedené obecné principy platí vždy. Nicméně, v rámci jednotlivých předmětů se míra použití AI může měnit v závislosti na konkrétních úkolech a rozhodnutí pedagogů. Níže popisujeme 5 stupňů použití AI, které se liší mírou zapojení AI do tvůrčího procesu, přičemž každý stupeň v sobě automaticky zahrnuje i povolené použití AI popsané ve stupních předchozích.

U každého úkolu by vám vyučující měl jasně říci, jaký stupeň je pro daný úkol povolený. Mějte na paměti, že každá odevzdaná práce musí obsahovat Deklaraci použití AI, a že pro závěrečné práce platí specifická pravidla uvedená v další sekci.

Stupeň Název stupně Popis
1 Žádná AI AI nesmí být během tvorby použita. Práce je vytvořena vámi zcela bez pomoci AI. Spoléháte se výhradně na své znalosti, porozumění a dovednosti.
2 AI asistovaná tvorba nápadů a struktury AI může být použita pro brainstorming, vytváření struktur a generování nápadů pro zlepšení práce. Ve finální verzi nesmí být žádný obsah vytvořený AI.
3 AI asistovaná editace AI může být použita pro úpravy a zlepšení srozumitelnosti nebo kvality vámi vytvořeného obsahu (např. korektury, překlady, úpravy stylistiky), ale AI nelze použít na vytvoření zcela nového obsahu.
4 AI pro řešení dílčích úkolů s lidským hodnocením AI může být použita k dokončení určitých částí úkolu, typicky na základě podkladů, které jí dodáte. Musíte vždy kriticky zhodnotit a upravit obsah vytvořený AI. AI nemůže vytvářet klíčové pasáže práce, může ale vytvořit odvozené části práce (např. shrnutí, abstrakt, keywords, rejstřík, bibliografie).
5 Plná AI AI může být použita jako „kopilot“ během celého procesu za účelem splnění požadavků práce, což umožňuje kolaborativní přístup s AI a zvyšuje kreativitu. Můžete volně kombinovat výstup kompletně vytvořený AI s vaším vlastním obsahem. Práce stále musí obsahovat Deklaraci použití AI.

 

(Výše uvedený text volně vychází z Perkins et al. 2024. The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A Framework for Ethical Integration of Generative AI in Educational Assessment. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21:6)

Použití AI při psaní závěrečných prací

Pro psaní závěrečných prací (bakalářských, diplomových a disertačních) platí vždy obecné principy uvedené výše a dále následující pravidla, která v obecné rovině vychází ze stupňů 3 až 4. V každém případě platí klíčové pravidlo a to, že obsah vytvořený AI musíte vždy kriticky zhodnotit a upravit.

AI můžete použít pro:

1.       BRAINSTORMING

AI můžete použít pro brainstorming a generování nápadů při přípravě práce, jako je např. návrh designu výzkumu, návrh výzkumných otázek, navrhování výzkumných nástrojů, etc.

2.       REŠERŠE LITERATURY

AI můžete použít pro systematickou rešerši literatury, např. pro vyhledávání v databázích, shrnutí článků, navržení klíčových oblastí a témat existujícího výzkumu, atd. Část práce typicky označovanou jako theoretical background, literature review, nebo současný stav poznání musíte nicméně na základě podkladů AI napsat sami.

3.       KOREKTURA, PŘEKLADY A ÚPRAVY TEXTU

AI můžete použít pro korekturu, překlady a úpravy vámi napsaného textu, za účelem zlepšení srozumitelnosti nebo kvality obsahu. AI nesmí v tomto případě vytvářet zcela nový obsah, ale pouze upravovat nebo překládat váš text.

4.       VYTVÁŘENÍ ODVOZENÉHO OBSAHU

AI můžete použít k vytvoření odvozených částí práce (např. abstrakt, shrnutí, keywords, rejstřík, bibliografie), které vzniknou na základě vámi vytvořeného hlavního textu.

5.       NÁVRHY NA ZLEPŠENÍ PRÁCE

AI můžete použít pro kritické čtení textu a vytvoření návrhů na zlepšení. Podle  těchto návrhů musíte však text práce přepracovat sami.

6.       ANALÝZA DAT

AI můžete využít pro analýzu dat, nevytvářejte však syntetická AI generovaná data, pokud to není tématem vaší práce (viz níže). Při využití AI při analýze a zpracování dát dbejte na to, aby váš postup odpovídal zvolené metodologii. Zvažte, zda není u vaší metody vhodnější s pomocí AI naprogramovat nástroj, který následnou analýzu provede spolehlivěji a bez rizik “halucinací”. Analýzu dat pomocí AI vždy konzultujte se školitelem.

7.       PROSTŘEDÍ PRO VÝZKUM

AI můžete využít pro vytvoření simulace nebo prostředí pro výzkum, pokud je to deklarovaným cílem vaší práce. V takovém případě musíte vždy zaručit alespoň základní reprodukovatelnost vašeho postupu. Uveďte prompty, které jste použili, použitý model AI, jaký postup jste zvolili pro ověření výstupů, etc.

AI nesmíte použít pro:

1.       VÝSLEDKY VÝZKUMU A VÝZKUMNÁ DATA

AI nesmíte použít pro vytvoření nebo změnu výsledků výzkumu a výzkumných dat. Toto pravidlo se nevztahuje na případy, kdy přiznaně pracujete s obsahem vytvářeným AI jako s empirickým materiálem (např. v práci, jejímž cílem je porovnání textu vytvořeného AI a textu napsaného člověkem; v rámci výzkumu výstupů simulace vytvořené AI, etc.).

2.       KLÍČOVÉ ČÁSTI PRÁCE

AI nesmíte použít pro vytvoření klíčových částí práce, jako jsou typicky theoretical background, methods, results, discussion, etc. AI můžete použít v přípravné fázi práce, např. pro brainstorming a rešerši, nebo pro korekturu a úpravy vašeho textu, ale klíčové části práce musíte napsat sami.

Pokud si nejste jisti, zda za daným účelem můžete AI využít, můžete využít pomocné vodítko: Představte si, že byste si na stejnou práci najali cizího člověka. Bylo by to podle vás etické? Nezapomínejte také, že každá převzatá myšlenka (s výjimkou v oboru obecně známých skutečností) musí být v akademické práci korektně ozdrojována, a že citovat jazykový model jako jejího autora není možné. V každém případě, kdykoliv máte pochybnosti nebo si nejste jistí, konzultujte svůj záměr s vaším vedoucím práce nebo s vedením ústavu.

Deklarace použití AI

Kdykoli během studia odevzdáváte jakýkoliv výstup, musíte na začátek textu umístit Deklaraci použití AI, ve které shrnete, zda a jakým způsobem jste AI využili. Tato praxe vám pomůže být kritičtější při výběru a používání těchto nástrojů, zvážit roli AI v procesu učení a pochopit její dopad na vaši práci.

Deklarace použití AI musí obsahovat:

  1. Seznam použitých nástrojů AI.
  2. Stručné vysvětlení, k čemu jste daný nástroj použili.
  3. Příklady důležitých promptů, které jste použili.
  4. Prohlášení o odpovědnosti.

Šablona Deklarace použití AI:

Při přípravě této [seminární/bakalářské/diplomové/disertační] práce jsem využil/-a [název nástroje/služby] za účelem [uvedení důvodu]. Klíčové prompty, které jsem použil/-a, jsou následující [příklady klíčových promptů]. Po použití tohoto [nástroje/služby] jsem důkladně revidoval/-a a upravil/-a obsah podle potřeby a plně přejímám odpovědnost za výslednou podobu práce.

During the preparation of this [seminar paper/bachelor/diploma/dissertation thesis], I used [name of tool/service] in order to [state reason]. The key prompts I used were the following [examples of key prompts]. After using this [tool/service], I have reviewed and edited the content as necessary and take full responsibility for the final content of the publication.

Příklady Deklarace použití AI:

Při přípravě této diplomové práce jsem nepoužil žádné nástroje AI.

Při přípravě této seminární práce jsem využila jazykové modely Claude 3 a GPT-4 k vytvoření první osnovy textu, revizi formulací a průběžným úpravám rukopisu. Klíčové prompty, které jsem použila, jsou následující: navrhni osnovu seminární práce podle výzkumného záměru v příloze; navrhni změny formulací v textu tak, aby byl výsledný text lépe srozumitelný; uprav text v příloze tak, aby byl gramaticky správně. Po použití Claude 3 a GPT-4 jsem důkladně revidovala a upravila obsah podle potřeby a plně přejímám odpovědnost za výslednou podobu práce.

Při přípravě této bakalářské práce jsem využil API GPT-4 k vygenerování alternativních pracovních definic, úkolů a hodnocení. Odeslal jsem přibližně 25 000 API požadavků na GPT-4 a použil model Ada k vygenerování “task-level embeddings” pro 7 482 úloh. API GPT-4 bylo také použito k shrnutí obsahu těchto úkolových clusterů. Dále jsem použil ChatGPT k vytvoření seznamu zkratek na základě svého finálního textu. Po použití GPT-4 jsem důkladně revidoval a upravil obsah podle potřeby a plně přejímám odpovědnost za výslednou podobu práce.

(Výše uvedený text volně vychází z Elsevier n.d. The use of generative AI and AI-assisted technologies in writing for Elsevier.)

Publikace vaší práce

Pamatujte na to, že pokud chcete svoji práci nebo její část vydat jako odbornou publikaci, musíte již od začátku psaní práce dodržovat pravidla použití AI stanovená konkrétním nakladatelstvím nebo časopisem. Tato pravidla se od sebe navzájem často velmi liší a podle výše uvedené stupnice typicky sahají od stupně 1 do stupně 4. Je zcela klíčové zjistit si pravidla konkrétního vydavatele/časopisu ještě před začátkem psaní práce, případně se poradit se svým školitelem /-kou.

Úvod > Pro studující > Pravidla a pokyny pro používání AI studenty