Modernizace bakalářského programu Informační studia a knihovnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
Projekt Operačního programu Praha Adaptabilita
Prioritní osa OP: Modernizace počátečního vzdělávání 3
Zpětná vazba od cílových skupin byla získávána formální formou z hodnocení výuky v rámci anonymního evaluačního procesu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Tato forma byla zvolena jako nejvhodnější, protože studenti posuzují vyučovaný předmět v kontextu hodnocení dalších předmětů studia. Nevýhodou tohoto hodnocení je v první řadě to, že studenti nemají povinnost se vyjádřit. Další zpětná vazba byla získávána v rámci neformálních setkání se studenty, která jsou pravidelně pořádána vedením katedry.
Za významnou zpětnou vazbu považujeme i hodnocení zpracovaných osnov dvěma odborníky z dalších vysokých škol, které vyučují studijní obor informační studia a knihovnictví. Ti vyhodnotili předložené osnovy jako odpovídající současnému vývoji informační vědy a splňující současné požadavky na kompetenční profil studenta bakalářského studia oboru. Dílčí připomínky, které byly do osnov zapracovány, se týkaly terminologie, včetně návrhů na přesnější názvy předmětů. Vyzdviženo bylo to, že díky novým a inovovaným předmětům je větší pozornost věnována informačních a komunikačním technologiím, procesům vedení projektů včetně grantových příležitostí a snaha školy zařazovat do osnov aktuální poznatky a propojení na praxi.
Zpětná vazba od pedagogů byla zjišťována zejména neformální cestou, pro její zpřesnění byly zpracovány evaluační dotazníky hodnotící význam zahraničních stáží, návštěv zahraničních expertů a jednotlivých školení. Zjišťováno bylo i zařazení moderních formou pregraduální výuky do nových a inovovaných předmětů a to zejména posílení samostatné týmové práce studentů, projektových úkolů a prohloubení propojení teoretických předmětů na praxi. Samozřejmě, že u předmětů jako jsou Dějiny knižní kultury nebo Úvod do informační vědy je cílem nikoli přímá příprava pro konkrétní pracovní pozici (i když např. knihovnictví v paměťových institucích vyžaduje znalosti tohoto typu), ale kontextová příprava osobnosti budoucího odborníka.
Studenti, kteří absolvovali pilotní výuku v rámci projektu jsou v roce 2015 typicky ve 3. ročníku studia. Skutečné dopady projektu budou tedy známy zhruba během roku 2016, kdy, pokud se nerozhodnou pro další studium, budou hledat práci. Vzhledem k úzské spolupráci ÚISK a praktické sféry se domníváme, že i tato skupina práci najde. Skutečnou zpětnou vazbou pak budete, jak budou úspěšní nejen ve hledání práce, ale i v zaměstnání samém. Teprve pak lze jednoznačně říci, že projekt přinesl prokazatelně významné kvalitativní posuny.
Hlavní výstupy projektu jsou vyjádřené inovací učebních předmětů a zavedením nových předmětů. Vyučující měli možnost své postupy konzultovat s několika zahraničními odborníky, konkrétně s kolegy působícími na Univerzitě Komenského v Bratislavě, Univerzitě v Lubljani, Università degli studi di Roma Tor Vergata v Římě nebo Royal School of Library and Infromation Science v Kodani.
Díky projektu se podařílo doplnit do Knihovny společenských věd T. G. Masaryka v Jinonicích celkem 37 nových zahraničnich publikací, které byly využity při práci na projektu a zároveň zůstávají k dispozici studentům a vyučujícím ÚISK i po skončení projektu.
Po dobu řešení projektu byl k dispozici základní referenční on-line zdroj Encyclopedia of Library and Information Sciences a RDA Toolkit.
Pedagogové absolvovali školení zaměřená na pokročilé práce s informačními technologiemi (MS Excel, MS Word, MS Project, MS PowerPoint, Úvod do Adobe CS6 Design Win CZ, WorkSpace – práce s interaktivní tabulí). Vybraní pedagogové se zúčastnili kurzu Soft Skills trénink Manažerské akademie I., MS Project, Management smluv v IT, Scrum a agilní metodiky v praxi, RDA on Your RaDar?. Didaktické kompetence pedagogů byly podpořeny školením Výukové metody na vysoké škole.
V rámci výuky předmětu Dějiny knižní kultury byly pořízeny nové pracovní pomůcky, které umožnily studentům lépe pochopit historii písemnictví.
Replika sáčkové vazby vytvořená pro výuku předmětu Dějiny knižní kultury
Po dobu řešení projektu byly cílové skupiny (studenti a pedagogové) informováni o jeho existenci např. formou e-mailové korespondence, na pracovních poradách a facebookové stránce UISK FF UK. Všechny učebny, kde probíhala výuka byly označeny logy programu. O projektu byla veřejnost informována i prostřednictvím letáku. Prezentace odborné veřejnosti proběhla zejména na odborných konferencích, např. CRIS 2014, Knihovny současnosti 2014 neboBOBCATSSS 2014 . Informace o projektu proběhla i v rámci konání Dne otevřených dveří Filozofické fakulty a při přípravném kurzu pro uchazeče o studium.
Prezentace projektu na úvodní fotce facebookové stránky UISK FF UK
Aktualizované předměty (aktualizace osnov, ověření přímou výukou, vytvoření podpůrných e-learningových kurzů):
Nové výběrové předměty (vytvoření osnov, ověření přímou výukou, vytvoření podpůrných e-learningových kurzů):
Osnovy jsou dostupné v souborném dokumentu na konci této stránce projektu.
Pro přístup k e-learningovým prezentací je nutné vyžádat klíč k zápisu (e-mailem na adrese uisk@ff.cuni.cz) . Obsahy kurzů mohou využít další vzdělávací instituce za účelem pořádání vzdělávacích kurzů, přípravě a realizaci vzdělání na školách všech stupňů, zvláště pro práci se studenty bakalářských programů informačních studií (informační vědy) a knihovnictví nebo za účelem vzdělání akademických pracovníků oborově zaměřené gesce. E-learningové studijní opory byly vytvořeny jako podpora přímé výuky a nejsou určeny pro samostudium.
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Praha Adaptabilibta a z rozpočtu Hlavního města Prahy.
VORLÍČKOVÁ, Blanka. Průběh projektu inovace bakalářského programu na ÚISK FF UK v Praze. Ikaros [online]. 2014, ročník 18, číslo 5 [cit. 2015-04-21]. urn:nbn:cz:ik-14229. ISSN 1212-5075. Dostupné z:http://ikaros.cz/node/14229.
LONSKÁ, Pavlína a ŘÍMANOVÁ, Radka. Další krok v modernizaci výuky na ÚISK FF UK. Ikaros [online]. 2015, ročník 19, číslo 3 [cit. 2015-04-21]. urn:nbn:cz:ik-17458. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/17458.